najlacnejší úver
  • Hlavná strana/
  • Úver bez registra/
  • Hypotekárny úver/
  • Kontakty/
  • Aktuality

Načo treba myslieť, keď podpíšete kúpnu zmluvu pri kúpe nehnuteľnosti?

Kúpa nového bytu alebo domu je pre mnohých náročný proces spojený s množstvom vecí, ktoré treba zariadiť. Po podpise kúpnej zmluvy sa to celé nekončí, pretože stále musíte vybaviť ešte niekoľko záležitostí. Všetky sme pre vás spísali do prehľadného zoznamu.

Kúpnu zmluvu podajte na kataster

Keď na kúpu nehnuteľnosti využívate hypotekárny úver, na kataster sa podávajú aj záložné zmluvy pre zapísanie záložného práva v prospech banky. V takom prípade je potrebné na kataster doručiť aj kúpnu zmluvu. Spravidla sa podáva priamo so záložnými zmluvami. Môže sa podať aj v inom čase podľa toho, ako sa kupujúci a predávajúci dohodnú. Najčastejší je prípad, keď sa kúpna zmluva podáva na kataster po pripísaní všetkých peňažných prostriedkov na účet predávajúceho.

Kúpnu zmluvu doručte do banky

Kúpna zmluva, ktorú doručíte banke musí byť podpísaná a overená notárom. V tomto prípade je potrené, aby bol notársky overený podpis predávajúceho. Podpis kupujúceho overený byť nemusí.

Prevezmite si nehnuteľnosť

Keď predávajúci obdrží kúpnu cenu nehnuteľnosti, je možné pristúpiť k odovzdaniu domu či bytu. Vtedy je potrebné spísať protokol o odovzdaní bytu či domu. Uvádzajú sa tu stavy meračov elektriny, plynu a vody, prípadne aj meračov tepla. Tiež počet kľúčov a odovzdané predmety. Protokol musí podpísať predávajúci a rovnako aj kupujúci, pretože bude potrebný pri prehlasovaní energií.

Prehláste plyn a elektrinu

Pri odbere elektriny a plynu je potrebné odhlásiť pôvodného majiteľa a namiesto neho prihlásiť nového. Pripravte si odpočty z meračov, ktoré sú poznačené v preberacom protokole. Taktiež si pripravte číslo merača a číslo odberného miesta. Prehlásenie sa dnes dá urobiť telefonicky alebo aj elektronicky. Dodávateľ energii potom novému majiteľovi doručí zmluvu a pôvodnému majiteľovi zašle vyúčtovaciu faktúru.

Zriaďte si trvalý pobyt

Keď vlastníte nehnuteľnosť, môžete si na tomto mieste nahlásiť trvalý pobyt. Nie je to však podmienkou. Pre zmenu trvalého pobytu navštívte odbor evidencie obyvateľstva v meste alebo obci, kde sa vaša nehnuteľnosť nachádza. Trvalý pobyt vám prehlásia na základe predloženia listu vlastníctva. Ak budete nahlasovať trvalý pobyt aj deťom, predložte ich rodné listy.

Prihláste sa na daňovom úrade

Keď sa stanete vlastníkom nehnuteľnosti, musíte sa prihlásiť aj na daňovom úrade pre platenie dane z nehnuteľnosti. V prípade, že vlastníte psa, je potrebné nahlásiť aj túto skutočnosť, pretože obce a mestá vyberajú aj daň za domáce zvieratá.

So správcom bytového domu uzatvorte zmluvu o výkone správy

V prípade, že ste kúpili byt, je potrebné sa prihlásiť u správcu bytového domu. Urobte tak až vtedy, keď vám kataster zašle list vlastníctva. U správcu bytového domu sa potom preukážte s LV a tiež preberacím protokolom, kde sú uvedené aj informácie o stave meračov teplej a studenej vody. So správcom následne doriešite zálohové platby za odber vody, odvoz odpadu a ostatné služby.

Uzatvorte si poistenie majetku

Vaše nové bývanie si zaslúži náležitú poistnú ochranu. Preto si nezabudnite dojednať poistenie nehnuteľnosti a tiež aj poistenie domácnosti. Takto bude váš nový dom č byt komplexne chránený v prípade rôznych nepríjemných udalostí.


  • Hlavná strana
  • Úver bez registra
  • Hypotekárny úver
  • Kontakty

Prevádzkovateľom stránky je spoločnosť Klik.cz & ePojisteni.cz s.r.o., organizačná zložka Slovensko